“Muaz, bila Hanisah habis pantang, biarlah cucu
ini ibu yang jaga,” kata ibu kepada Muaz sambil tersenyum.
“Muaz tahu ibu sayangkan cucu sulung ini. Nanti
Muaz bincang dengan Hanisah,” pujuk Muaz kehairanan.
“Muaz, pasal ini pun perlu bincang dengan
isteri?”
“Kamu berdua sibuk. Lagipun, banyak buruknya jika
dihantar ke rumah pengasuh atau taska.”
“Insya-Allah, kamu tidak perlu risau selagi ibu
yang mengasuhnya. Waktu cuti, kamu boleh jenguk dia di kampung.”
“Terima kasih ibu, Muaz hargai permintaan ibu.
Ibu masih sayangkan Muaz meskipun telah bercucu.”
“Kerana sayanglah ibu sanggup membelanya. Ibu
tidak sanggup melihat sebarangan orang yang mengasuhnya.”
“Muaz, bawa Aniqah ini pada Hanisah. Haus
agaknya. Berikan susu ibu. Usah berikan susu formula. Ingat pesan ibu.”
Aniqah telah diberikan kepada isteri yang
dicintainya seperti yang disuruh.
“Ibu, kenapa cucu ibu perlu diberi susu ibu bukan susu formula?” soal
Muaz keraguan.
“Biasanya susu ibu hanya diberi sewaktu pantang sahajakah ibu?”
“Cukuplah. Setelah itu, ibu yang akan susukan dengan
susu formula.”
Sayang, berikan anak kita susu ibu hingga 2
tahun. Abang akan bantu supaya orang yang abang kasih sihat wal’afiat dan
mendapat manfaat. Teringat janji Muaz buat isteri tercinta.
“Muaz, kamu dengar atau tidak apa yang ibu
katakan?”
Muaz serba salah.
“Ibu, maafkan Muaz. Insya-Allah, nanti Muaz
bincang dengan ibu soal ini.” Tutur Muaz lembut.
“Muaz jangan sampai derhaka. Nanti tidak cium
bau syurga,” ibunya berkeras.
“Astaghfirullah
wa atubu ilaiah. Muaz sayang dan hormat dengan permintaan ibu. Cuma, beri
Muaz masa. Tolonglah ibu,” rayu Muaz penuh makna.
Begitulah antara dilema realiti seorang lelaki berstatus
suami. Ibarat hendak diluah mati emak, ditelan mati bapa. Jika silap mengambil
tindakan, pasti ada hati insan yang dikasihi dan disayangi terluka.
Bukan mudah menggalas tanggungjawab sebagai
anak, suami, ayah, menantu atau pekerja pada masa yang sama. Bahkan, ianya
memerlukan persediaan dari segi zahir, batin, mental dan fizikal. Apapun,
persediaan yang utama adalah ilmu agama dan ilmu alam rumahtangga.
“Dan Tuhan kamu telah memerintahkan kamu supaya
jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa
kamu dengan sebaik-baiknya.” (Al-Isra’ : 23)
Inilah wahyu yang menjadi asas seorang anak
lelaki meskipun setelah berkahwin. Keutamaan terhadap ibu bapa masih menjadi
agenda hidupnya setelah taat kepada Allah dan Rasul. Bagi para isteri, ketaatan
kepada suami dituntut setelah berkahwin, namun masih perlu menghormati kedua
orang tuanya.
Bagi menjawab dilema suami, antara ibu dan
isteri, kematangan imanlah yang boleh mendorongnya di dalam membuat keputusan.
Suami yang beriman dengan Hari Akhirat, dia akan berusaha berbincang dari hati
ke hati bagai menarik rambut di dalam tepung.
Bekas Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu
Hassan Din Al-Hafiz pernah mengingatkan bahawa,
“Dalam Islam,
apabila anak sudah berkahwin, ibu bapa tidak boleh mencampuri urusan rumah
tangga anak-anak kerana dikhuatiri mendatangkan keburukan.”
“Perlu diingat
mentua tidak boleh masuk campur urusan anak mereka melainkan untuk mendamaikan
rumah tangga dan ke arah kebaikan.”
Hadis yang diriwayatkan Aisyah merekodkan,
“Aku pernah bertanya
kepada Baginda, “Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri?” Baginda
menjawab, “Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya.” Kemudian aku
bertanya lagi, “Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?” Baginda
menjawab, “Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu
kandungnya.” (Bazar dan
al-Hakim)
Justeru, uruskanlah mahligai cinta dengan
menghormati ibu bapa dalam perkara yang bukan maksiat. Santuni mereka di samping
tidak mengabaikan hati isteri tercinta. Moga Allah mengilhamkan solusi yang
diredai sepanjang menelusuri Baitul Muslim pinjaman-Nya.
Wallahua’lam.
0 comments:
Post a Comment